Nu kan vi presentera Suzuki Motocross motorcyklar som en del av vårt breda produktsortiment för 2023.
Vem som helst kan köra. För att tävla behöver du passion.
Det är den där favoritvägen där du känner trottoaren som en god vän. Den vilda skogssträckan som ber dig att vandra och utforska. Eller tävlingsbanan som får dig upp tidigt på helgerna. På Suzuki bygger vi motorcyklar och terränghjulingar eftersom vi delar din entusiasm för att komma ut och åka. För oss är det ett sätt att leva.
ATV-förare kommer att gräva den tuffa och pålitliga KingQuad-familjen. Varför? Eftersom det inte bara är en ATV, det är en KingQuad ATV. Sportbike-åkare kommer att bli glada att klättra ombord på The King of Sportbikes, den ikoniska GSX-R1000, medan de som längtar efter den ultimata sportcykeln kan svänga ett ben över den legendariska Hayabusa. För nöje och äventyr på alla typer av väg, hoppa på en Suzuki DualSport eller V-Strom. Familjer kan njuta av naturen tillsammans med våra ungdomsorienterade terrängmotorcyklar och terränghjulingar.
Vi vet att du delar samma passion för powersports som vi på Suzuki. Oavsett om du är en erfaren ridentusiast eller en nybörjarryttare, är vi säkra på att du kommer att hitta något spännande och nytt med Suzuki-produkter. Med ett brett utbud av motorcyklar och terränghjulingar i vårt sortiment är vi övertygade om att det finns en Suzuki för dig!
Vårt engagemang för dig
Suzuki Motor Global (Suzuki) har byggt upp ett rykte som kräver etiska affärsmetoder och hög integritetsnivå i alla sina affärstransaktioner. Hos Suzuki är våra etiska normer mer än ord; de speglar vilka vi är och hur vi bedriver affärer på en daglig basis. Suzuki är engagerad i att främja en miljö där integritet värderas. Detta inkluderar alla våra affärsrelationer med kunder, leverantörer, affärspartners och våra anställda.
Designad för att vinna.
Motocross klass 250 förlåter ingen svaghet. Det är därför vi designade RM-Z250 med målet att få rätt balans mellan “ körning, böjning och bromsning ”, nödvändigt för att vinna i denna ultrakonkurrensklass. Våra ingenjörers intensiva arbete har gjort RM-Z250 ledare än en gång, med en mer framträdande motor och elektronik högst upp i kategorin, lättare ram och swingarm, uppdaterade upphängningar för bättre hantering, en helt ny design och en lång serie ytterligare uppdateringar som gör den till den mest kraftfulla crosscykeln i sin klass.
ACTIVE STYLE
I linje med den karakteristiska designen som lanserades med RM-Z450 2018 RM-Z250 upprätthåller samma fängslande stil. I syfte att överföra varumärkets pistaiolo-arv i våra terrängmotorcyklar är den främre stänkskyddet och kylarluckan anordnade för att bilda en rak linje, med skarpa hörn som uttrycker en känsla av dynamisk hastighet. Liksom RM-Z450, också RM-Z250 hon är klädd i terrängfärgerna i Suzuki Team, gul med blå accenter, vilket gör RM-Z-serien lätt att känna igen. Stilen är också funktionell, vilket gör att piloten kan flytta vikten framåt eller bakåt utan problem tack vare en optimerad användning av täckplasten med en viktminskning på 150,4 gram.
ELEKTRONIK FÖR KLASS
Att ha all makt i världen är värdelöst om du inte kan överföra den till marken. Suzukis innovativa elektronik arbetar tillsammans med föraren för att få maximal acceleration på alla typer av grusvägar eller spårförhållanden. Med RM-Z450 2018 debuterade den tredje generationen av draghanteringssystemet, med en S-HAC ( Suzuki Holeshot Assist Control ) anmärkningsvärt uppdaterad och en kraftfullare ECM-styrenhet. 2019 RM-Z250 tog ytterligare ett steg framåt med fjärde generationens system utrustad med en uppdaterad ECU-software.
S-HAC-systemet för RM-Z250 övervakar gaspedalen och växellådans position för att bättre reglera tändningstiden och erbjuda maximal acceleration i de tre kritiska faserna i en motocrossstart: exakt startmoment, grinden överskred och gasen öppnas i första raden. De är tillgängliga tre inställningar: läge A är avsett för mer solida ytor, såsom betong, där hjulkontroll är grundläggande; läge B är användbart på klassiska grusvägar med god dragkraft; den sista är “ av ”.
MER KRAFTIG MOTOR
För att få maximal prestanda från motorn på RM-Z250 det var nödvändigt att arbeta med alla möjliga detaljer. Bland dessa öppnar ett luftfiltersug större än 30% och en mer direkt utgång mot gasreglage för ett större luftflöde. Sug- och urladdningsdörrarna på cylinderhuvudet har omarbetats för att förbättra förbränningseffektiviteten och öka bränsletrycket, vilket förbättrar finfördelningen av själva bränslet och luften. Men våra ingenjörer slutade inte där.
Sedan 2019 har injektionssystemet RM-Z250 har av två injektorer. I stället för att använda en enda som kan äventyra kraft vid låga varvtal till förmån för hög effekt, ger den primära injektorn exakt effekt vid låga varvtal, medan en sekundär injektor levererar extra bränsle till höjderna. Dessutom, medan den primära injektorn nu sprayar på fjärilsventilen för bättre finfördelning, läget för det sekundära nära luftfiltret låter dig ha mer tid för att finfördela och kyla ingångsladdningen för större effekt.
Avgasröret har förlängts med 99 mm, med en inre diameter som reduceras från ø35 mm till cylinderhuvudet till ø45 mm vid avgaserna. Kolvens livslängd har ökats tack vare den koniska bearbetningen av kolvens borrning, vilket reducerar spänningarna på kolvkronan. För att optimera accelerationen höjdes den andra växeln medan kugghjulet gick från 49 tänder till 50 tänder.
EXPLOATERAD TILL MAXIMUM I VARJE KURVA
Den RM-Z250 det är redan känt för att vara en av de bästa crosscyklarna när det gäller smidighet, men vi har arbetat för att förbättra det ytterligare. Ramen och svingarmen, med aluminiumsidans medlemmar som flyttar till en ihålig fyrkantig sektion som eliminerar den inre revbenen, de är lättare än 370 gram medan du skryter med en 10% ökning av vridstyvheten. Detta innebär större stabilitet och bättre stötdämpning. Användningen av en hydroformningsprocess för aluminiumsvängningsarm gör det möjligt att få ett avsmalnande tvärsnitt utan svetsning, gör strukturen lika styv med tunnare väggar som minskar vikten med ytterligare 80 gram.
För att öka smidigheten hos RM-Z250, har motorläget flyttats 8,5 mm uppåt ( mätt i mitten av vevaxeln ) vid det bakre motorstödet. De övre konsolerna på motorstödet är nu tillverkade av aluminium istället för stål. Istället för att ha fyra konsoler som stöder motorn från ett ställe RM-Z250 den har fyra på båda sidor av motorn. På detta sätt minskar inte bara vikten på 90 gram ytterligare, utan den totala styvheten ökas också.
De bakre ramstyrningarna ( som nu är sexkantiga för att möjliggöra enklare åtkomst till luftfiltret ) har kontaktats för att få en smalare central sektion och har också varit höjs för att säkerställa tillräcklig luftboxkapacitet. För att få ut mesta möjliga av ramen, sadeln har modifierats i skumets form och densitet för att underlätta rörelse, också minska vikten med ytterligare 274 gram.
Plattformarna har flyttats 3,3 mm framåt och 5,2 mm uppåt, medan Renthal styr i konisk aluminium den placerades 7,4 mm framåt och 3,8 mm ner. Styrets totala krökning är också mindre uttalad än tidigare, så att piloten lättare kan flytta vikten framåt. Dessutom har den tidigare aluminiumbehållaren ersatts av en hartsenhet med en besparing på 312 gram i vikt.
HÖGNIVÅSUSPENSIONER, CIRTS OCH TIRES
Klass 250 är baserad på kontinuerligt underhåll av rytmen. Detta innebär att alla hinder på banan måste hanteras så snabbt och effektivt som möjligt, förlitar sig också på ett stabilt chassi som ger föraren en god känsla utan att tvinga honom att tröttna för mycket. Oavsett om det står inför en serie hopp, öppnar gasen på en rak full av grovhet eller landning efter ett stort hopp RM-Z250 kommer inte att ha några problem att stödja dig med KYB spiralfjädergaffeloch den omdesignade stötdämparen på bakspaken. Genom att byta ut den tidigare PSF2 pneumatiska fjädergaffeln, som krävde många justeringar, har KYB-helikfjädern en unik design som ger progressiv dämpning och erbjuder utmärkt feedback om lätt råhet. När det gäller landning från mer krävande hopp, stivnar dock våren mer nära slutet av loppet.
Utformningen av den övre och nedre trippelklämman har optimerats för att säkerställa styvhet, samtidigt som vikten minskas med 60 gram. Det bakre upphängningsspakförhållandet har modifierats för att förstyva rörelsen hos det korta slaget och optimera verkan av den längre fjädring för bättre dragkraft, den är också lättare än 14,9 gram. L ’helt justerbar KYB-stötdämpare har förbättrats och har en tunnare, mer resistent fjäder ( härrörande från MotoGP-teknik ) och 370 gram lättare än tidigare. Dessutom har kedjeskyddet utformats med en form som gör att kedjan kan färdas den mer jämnt för att förbättra dess hållbarhet, med en annan viktminskning på 30 gram.
De lättare Dirtstar-fälgarna minskar den roterande massan med 40 gram framtill och med 60 gram bak. Från och med 2019 RM-Z250 är utrustad med Dunlop Geomax MX33 däck, som skryter entusiastiska recensioner tack vare designen som inte bara är avsedd för smutsspår, utan också sandig och lerig. En 80 / 100-21 51M är monterad på framsidan, medan en 100 / 90-19 57M också är lättare än 300 gram.
Slutligen är all denna extra hastighetspotential värdelös om den perfekta balansen i bromsning saknas, så vi har förbättrat frambromsen på RM-Z250. Skivdiametern gick från 250 mm till 270 mm och dynmaterialet modifierades för att få ett mer linjärt svar när det bromsades hårdare.
Designad för att vinna.
I sin renaste essens kräver motocross en motorcykel som kan tillfredsställa tre grundläggande aspekter: löpning, böjning och bromsning, allt bättre än någon annan konkurrent. Den RM-Z450 det har utformats med stor uppmärksamhet för att uppnå denna vinnande balans och har redan ett arv av 29 världs- och nationella mästerskap, inklusive fem AMA 450 Motocross-titlar och två AMA 450 Supercross-titlar. Till denna berättelse med framgångar läggs en perfekt balanserad motor, chassi och elektronik samt en extraordinär design. Resultatet? Den RM-Z450 kraftfullare, balanserad och konkurrenskraftigare än någonsin.
FAKTORISK STIL
Den RM-Z450 sportar en look som förbättrar Suzukis redan karakteristiska design. Utvecklingen börjar med den fängslande “ Beak DNA ”, med en smal linje som sträcker sig från den främre fendern till kylarskyddet. Klädd i gult med blå accenter RM-Z450 det känns igen vid första anblicken. Den stilistiska förnyelsen inkluderar också sadelns form, vilket gör det lättare att växla från sittande till upprätt läge samt rörelse av vikten framåt eller bakåt. Och för piloter betyder lättare snabbare.
HOLESHOT
Oavsett intervju om motocross du tittar på kommer du oundvikligen att höra om vikten av att göra en utmärkt start. Att erövra hålskott är exakt målet för Suzuki Holeshot Assist Control ( S-HAC ). En integrerad del av det elektroniska paketet RM-Z450, detta 3-lägesystem övervakar gaspedalen och växellådans position för att justera tidpunkten för tändning och optimera motorleveransen genom att säkerställa snabba startar.
Att hantera allt detta på en bråkdel av en sekund, utan någon ingripande från ryttaren, är ett verkligt ingenjörsgeni i motocross. Genom att bedöma gaspositionen och växeln ändrar S-HAC kontinuerligt tidpunkten för att maximera leveransen under de tre kritiska faserna i en start: det exakta ögonblicket för lanseringen, övervinning av pundskylten och accelerationen på den första raka.
Oavsett förare, spårförhållandena eller om utgångspunkten är olagd, lerig eller betong, systemet justeras automatiskt för att ge den snabbaste och kraftfullaste drivkraften som möjligt. S-HAC återställer tidpunkten för normal drift sex sekunder efter avresan, när föraren sätter in den femte växeln eller när han släpper gaspedalen, erbjuder all den tid som behövs för att gå till det första hörnet.
Den senaste versionen av S-HAC på RM-Z450 låter dig välja mellan tre inställningar som snabbt kan väljas genom att trycka på en dedicerad knapp på styret. Läget “ A ” är utformat för de mest fasta ytorna som betong, lera eller smidesmuts, där kontrollen av hjulens rotation är grundläggande för en bra start. Algoritmerna i detta läge har uppdaterats för att ge ännu mer exakt kontroll under öppningen av gasen, vilket ger piloten en ännu bättre dragkraftsensation i de avgörande avgångsmomenten. Läget “ B ” är lämpligt för normala smutsförhållanden, medan läget “ Off ” upprätthåller standardtändningstiden.
KRAFT UTAN KOMPROMISER
I motocross är det viktigt att vara omedelbart lyhörd och också otroligt snabb på rakt. För att erbjuda förarna en ännu mer vinnande balans, motorn till RM-Z450 har mer vridmoment vid låga varvtal, en plattare total vridmomentkurva, snabbare och mer exakt acceleratorrespons och större maximal effekt.
Allt detta möjliggörs tack vare en serie förändringar i sug och strömförsörjningssystem. Inuti luftlådan är öppningen av luftfiltret nu 30% bredare för att förbättra flödet, medan MXGP-stil stänkskydd hjälper till att skydda mot lera och jord och därmed säkerställa större livslängd. Avgasröret som går från luftlådan till gasreglaget är mer rakt, vilket minskar sugmotståndet för större kraft vid höga varvtal.
Gaskroppen har också reviderats, vilket ger en mer enhetlig luftbränsleblandning för att ytterligare öka kraften och erbjuda en jämnare accelerationssensation. Ökningen i bränslepumpens tryck stärker luftbränsleblandningen för ett bättre svar, medan eliminering av gaspedalen förbättrar reaktivitetskänslan.
Injektorstrålvägen pekar nu bränslet uppåt för att direkt träffa gasventilen på gaspedalen och ge bättre finfördelning. Inuti insugningskanalen har formen reviderats för att förbättra laddningsflödet när den kommer in i cylindern, vilket ökar effekten vid alla motorvarvtal. I förbränningskammaren ökar kolvribbkonstruktionen uthållighet och hållbarhet för att möta den ökade motoreffekten. Avgaset har uppdaterats och uppfyller de senaste reglerna för bullerföroreningar.
MAXIMAL TRÄNING
De elektroniska systemen för RM-Z450 de arbetar i perfekt harmoni med piloten för att lossa all kraft på marken. För att maximera dragkraften enligt förhållanden justerar motorstyrmodulen ( ECM ) automatiskt tändningstiden och bränsleinsprutningen baserat på gaspedalens position, motorvarvtalet och växeln är aktiverad. Det första dragkraftshanteringssystemet RM-Z450 den debuterade 2008, medan 2013 reviderades med ett andra generationssystem. Nu, med den tredje generationen RM-Z450 har en ny styrenhet som kännetecknas av 1,6 gånger snabbare databehandling och 2,5 gånger mer minneskapacitet än första generationens system.
EXTREMT AGILITET
Lättare, mer stabil och mer smidig, Suzuki RM-Z450 erbjuder piloter helt otrolig hantering och kontroll. Den lätta ramen och svingarmen förbättrar avsevärt kurvprestanda, oavsett om det är en hårnålsböjning eller en snabb och exakt körsträcka. Styrfästpunkten flyttades tillbaka 10 mm, vilket resulterade i en kortare hjulbas på 1 480 mm, medan viktfördelningen har flyttats framåt för att säkerställa smidighet och stabilitet.
Ramförbättringarna inkluderar ett mer rektangulärt tvärsnitt för huvudsidemedlemmarna och en optimerad total styvhet, samt en viktminskning på 700 g. Allt detta ökar direkt förmågan att absorbera grovhet i kurvor och körstabilitet. Swingarm-uppdateringarna ser användningen av tunnare material, med en reducerad vikt på ytterligare 100 g och bättre styvhet.
Ytterligare ramuppdateringar inkluderar de bakre ramstängerna, som är sexkantiga rör för att få mindre dimensioner och större styvhet. Den reviderade formen på sittsidans medlemmar möjliggör också större luftboxkapacitet och enklare åtkomst till underhåll av luftfilter, vilket ger plats för ’Showa BFRC stötdämpare. En mindre uttalad krökning än Renthal aluminiumstyr hjälper piloter att flytta sin vikt framåt för att förbättra kurvningen. Slutligen garanterar en lättare kedjeguide en mer enhetlig passage och en längre livslängd, medan ett motorskydd skyddar vattenpumpen och magnetens lock.
AVANCERADE SUSPENSIONER
Den främre och bakre fjädring Showa förbättra lyhördheten och greppet på marken, bäst absorbera grovhet och ge stabilitet i ramen samt säkerställa utmärkt feedback. Föraren får därmed större kontroll, registrerar snabbare varvtider och mindre trötthet under ett träningspass eller lopp.
Framtill ersätter en uppdaterad Showa-spiralfjädergaffel SFF-Air-gaffeln från den tidigare generationen av RM-Z450 och kännetecknas av hög underhållsunderhåll. Den övre trippelklämman är också lättare och med optimerade dimensioner. På baksidan delar Showa Balance Free Bakre kudde stötdämpare ( BFRC ) teknik med GSX-R1000R supersportbil. Konstruktionen balanserar kolvens övre och nedre tryck för att bättre kontrollera slaget och mildra stötar och återverkningar, även vid plötslig bromsning.
HJUL OCH DÄCK
De lättare fälgen och Bridgestone däck maximerar greppet för att förbättra smidigheten och kontrollen under flera spårförhållanden. Målade i svart har fälgen ett optimerat tvärsnitt som upprätthåller hög motstånd och minskar den roterande massan med totalt 70 g. Den RM-Z450 är utrustad med Bridgestone Battlecross X30 däck, utvecklad specifikt för att möta olika förhållanden och erbjuda hög prestanda i motocross-lopp.
Slutord om oss och Suzuki
Till sist vill vi bara förtydliga att vi är en oberoende importör av Suzuki,s motorcyklar och vi har inte något samband med Svenska Suzuki Mc.
Produkterna är detsamma och eventuella garantier och reklamationsärenden gäller på samma sätt hos oss som hos alla aktoriserade Suzuki återförsäljare världen över.
Så du kan med 100% trygghets garanti veta att vi står bakom dig och hjälper till, när det gäller din Suzuki motorcykel!
Söker du någon annan Suzuki produkt ???
(Kontakta oss så offererar vi ett pris på valfri produkt ur hela Suzuki Global,s sortiment)
Vi har ett fullt sortiment av reservdelar och tillbehör för din Suzuki också.
Service och verkstads besök görs hos oss, eller via annan valfri Suzuki-verkstad i hela landet!
Skillnaden att handla hos oss, är att du förmodligen köper din Suzuki och reservdelar mycket billigare här.
Välkommen till oss!